close
تبلیغات در اینترنت
آخرالزمان

مقاله اي درمورد امام زمان(عج) واتفاقات در آخرالزمان

منظره ای زیبا از سواحل بنگلادش منظره ای زیبا از سواحل کولالام پور منظره ای زیبا از سواحل بنگلادش

اين مطالب:
✿✿وبلاگ «پیشگویی رویدادهای آخرالزّمان» پایگاهی اینترنتی برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، علم نجوم و جفر می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند. ✿✿
معرفی و اخبار سایت

مقاله اي درمورد امام زمان(عج) واتفاقات در آخرالزمان

آخرالزمان دو اصطلاح دارد: 1. از زمان پیامبر اکرم(ص) به بعد، آخرالزمان نامیده مى‏شود و به پیامبر نیز پیامبر آخرالزمان مى‏گویند. 2. طلیعه‏ى برپایى قیامت و پایان یافتن دوره‏ى زندگى انسان در عالم مادى و مردن همه‏ى انسانها و برپایى قیامت پس از گذشت دوره آخر الزمان، عمر دنیا به پایان خواهد رسید و همه‏ى انسانها مرده و آن‏گاه قیامت برپا مى‏شود. که آیات قرآن به آن اشاره دارد: «اذا الشمس کورت، و اذا النجوم انکدرت، و اذا الجبال سیرت...» در روایات براى دوران آخر الزمان علائم و نشانه‏هایى ذکر شده است و مقصود از این نشانه‏ها بیان مطالبى است که قبل از به آخر رسیدن دنیا، محقق خواهد شد مثلاً خود ظهور امام زمان یکى از علائم است یعنى تا حضرت ظهور نکنند دنیا به پایان نمى‏رسد و قیامت برپا نمى‏شود. خروج دجال، آشکار شدن خورشید در مغرب، نزول عیسى از آسمان، خروج حضرت مهدى و برخى امور دیگر در منابع روایى به ویژه در روایات اهل سنت به عنوان نشانه‏هاى برپایى قیامت ذکر شده است علائم و نشانه های ظهور که هر یک نویدی از نزدیک شدن ظهور آن حضرت (عج ) است فراوان است که به ذکر مهم ترین آنها اکتفا می کنیم : 1- خروج سفیانی: سفیانی مردی از نسل ابوسفیان است که پیش از ظهور حضرت خروج می کند و پس از ظهور با امام می جنگد. امام صادق (ع ) فرمود: «ما و خاندان ابوسفیان دو خاندانی هستیم که بر سر دین خدا با هم دشمنی داریم . ما سخن خداوند را تصدیق کردیم و آنان تکذیب کردند. ابوسفیان با پیامبر(ص ) مبارزه کرد و معاویه با علی (ع ) و یزید با حسین بن علی (ع ) به مخالفت برخاستند و سفیانی نیز با قائم (عج ) خواهد جنگید». V}(بحارالانوار, ج 52, ص 182). {V 2- خسف در بیداء : خسف؛ یعنی , فرو رفتن و بیداء سرزمین بین مکه و مدینه است و مراد از آن فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین است . علی (ع ) فرمود: در آستانه ظهور قائم ما, مهدی (عج ) سفیانی خروج می کند. سپاه وی به سوی مدینه حرکت می کند و چون به سرزمین بیداء می رسند خداوند آنها را در کام زمین فرو می برد, V}(ینابیع الموده , قندوزی , چاپ بصیرتی , ص 427).{V 3- خروج یمانی : سرداری است از یمن که قیام کرده و مردم را به حق و عدل دعوت می کند. امام صادق (ع ) فرمود: قیام خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک روز خواهد بود و در این میان هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت به حق و هدایت نمی کند, V}(کتاب الغیبه , نعمانی , ص 252){V. ظاهرا خراسانی نیز دعوت به حق می کند.

 

 

 

براي خواندن بيشتر به ادامه مطالب برويد

4- قتل نفس زکیه : نفس زکیه ; یعنی , انسان پاک . امام باقر(ع ) فرمود: »بین ظهور مهدی (عج ) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست «, V}(الارشاد, ج 2, ص 374).{V 5- صیحه آسمانی : ظاهرا صدایی است که در آستانه ظهور از آسمان شنیده می شود. امام باقر(ع ) فرمود: »ندا کننده ای از آسمان نام قائم را دا می کند پس هرکه در شرق و غرب است آن را می شنود,V}(کتاب الغیبه , نعمانی , ص 252).
قرآن مجید نیز در آیات فراوان به دوران آخرالزمان اشاره کرده است. در معارف ارزشمند اسلامی این اصطلاح در دومعنای کلی به کار رفته است:
1. مدت زمانی طولانی که با ولادت پیامبر اسلام(ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان می‏یابد. از این رو آن پیامبر الاهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیده‏اند.
2. مدت زمانی که باولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام(ص) حضرت مهدی(ع) آغاز می‏شود، زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامت به انجام می‏رسد.
روایات اهل بیت(ع) نشان می‏دهد:
الف) با سپری شدن این دوران بساط زندگی دنیوی برچیده می‏شود و مرحله‏ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‏گردد.
ب) آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می‏شود: دوران نخست که انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی رسیده، فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا می‏گیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی می‏گراید؛ و دوران دوم که عصر تحقق وعده‏های الاهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‏شود.
کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‏های بزرگ اسلام پذیرفته شده است؛ ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی موعود و نیز هویت مهدی موعود اختلاف نظر وجود دارد. شیعیان دوازده امامی حضرت مهدی(ع) و حکومت جهانی او را حسن ختام حیات بشر در کره زمین و او را همان موعود امت‏ها می‏دانند. در نظر آنان، با ظهور حضرت مهدی(ع) برخی از ائمه و نیکان و صالحان و نیز بدان و تبهکاران تحت عنوان «رجعت» به دنیا باز می‏گردند و زندگی دنیایی پایان می‏یابد.
با گلگشتی در کلمات نورانی معصومان(ع) می‏توان واژه‏هایی را که بیانگر پیوند مهدویت و آخرالزمان است، یافت. این واژه‏ها عبارت است از:
1.H} آخرالزمان{H (پایان زمان)
امام صادق(ع)، پیشوای ششم راستگویان، فرمود: «رسول گرامی اسلام(ص) به علی(ع) فرمود: آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض کرد: بله، یا رسول الله. آن حضرت فرمود: هم اینک جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد قائمی که در آخرالزمان ظهور می‏کند و زمین را پر از عدل و داد می‏سازد - همان گونه که از ظلم و جور آکنده شده - از نسل تو و از فرزندان حسین(ع) است.»2
2. H}«لا تذهب الدنیا{H» (دنیا به پایان نرسد)
این تعبیر بیانگر حتمی بودن تحقق حوادثی است که پس از آن ذکر می‏شود. عبدالله بن مسعود می‏گوید: رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «دنیا به پایان نرسد مگر این که امت مرا مردی رهبری کند که از اهل بیت من است و به او مهدی گفته می‏شود.»
و روشن است دنیا به پایان نمی‏رسد مگر این که بخش پایانی‏اش (آخرالزمان) را پشت سرگذارد.
3. «H}لا تقوم الساعه»({Hقیامت برپا نمی‏شود)
پیامبر گرامی اسلام(ص)فرمود: «قیامت برپا نمی‏شود تا این که قیام کننده‏ای به حق از خاندان ما قیام کند؛ و این هنگامی است که خداوند به او اجازه فرماید؛ و هر کس از او پیروی کند، نجات یابد و هر کس از او سرپیچد، هلاک خواهد شد... .»4
4. «H}لا تنقضی الایام{H» (روزها منقضی نگردد)
رسول خدا(ص) فرمود: «روزها منقضی نگردد تا این که مردی از اهل بیت من بر زمین حکومت کند که همنام من است.»5
5. H}«لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد{H»(اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند)
امیرمؤمنان(ع) برفراز منبر در شهر کوفه چنین فرمود: «اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را چنان طولانی خواهد کرد که مردی از خاندانم برانگیخته شود.»6
6. «H}عند انقطاع من الزمان{H»(در بخش پایانی زمان)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: هنگام پایان زمان و آشکار شدن فتنه‏ها، مردی هست که به او مهدی گفته می‏شود و بخشش بسیار دارد.»7
T}نشانه‏های آخرالزمان‏ {Tاین محدوده زمانی نشانه‏هایی دارد که اصطلاحاً «علائم آخرالزمان» خوانده می‏شود. علاوه بر اصطلاح رایج «علائم آخرالزمان» در فرهنگ مسلمانان اصطلاح مشابه دیگری به نام «اشراط الساعه» وجود دارد. این اصطلاح که بیش‏تر نزد اهل سنت رایج است، به نشانه‏های وقوع قیامت اختصاص دارد؛ ولی روایاتی که ذیل این عنوان ذکر شده نشان می‏دهد بسیاری از نشانه‏های آن چون نشانه‏های آخرالزمان است و می‏توان بسیاری از نشانه‏های آخرالزمان را نشانه‏های قیامت دانست.
همان گونه که اشاره شد آخرالزمان به دو بخش متفاوت تقسیم می‏شود. بر اساس روایات، بخش اول بسیار دشوار خواهد بود. بخشی از مشخصه‏های این عصر عبارت است از:
1. گریز از دین
پیامبر گرامی اسلام(ص) ویژگی‏های انسان‏های این دوران را این گونه برشمرده است:
«زمانی بر مردم خواهد آمد که درهم‏های آن‏ها دینشان خواهد بود و همتشان شکم‏شان و قبله‏هاشان زنانشان. برای طلا و نقره رکوع و سجود به جای می‏آورند. آن‏ها همواره در حیرت و مستی خواهند بود؛ نه بر مذهب مسلمانی‏اند و نه بر مسلک نصرانی.»8
2. دنیا پرستی‏
رسول خدا فرمود:«زمانی بر امت من می‏آید که در آن زمان درون‏های مردم پلید می‏شود ولی ظواهرشان به طمع مال دنیا آراسته می‏گردد؛ به آنچه در پیشگاه خداوند است دل نمی‏بندند؛ کارشان ریا و تظاهر است؛ خوف از خدا به دلشان راه نیابد و خداوند آن‏ها را به عذابی فراگیر دچار سازد.
آن‏ها چون غریق خداوند را می‏خوانند؛ ولی خداوند دعایشان را مستجاب نمی‏کند.»9
3. آزمایش‏های بزرگ‏
یکی دیگر از ویژگی‏های دوران آخرالزمان امتحاناتی است که انسان‏ها در این دوران پشت سر می‏گذارند. با این آزمون‏ها، مردم به دو گروه تقسیم می‏شوند: موفق‏ها و ناموفق‏ها.
پیامبر اکرم(ص)، وقتی از چهره‏های موفق این دوران یاد می‏کند، با شگفتی به علی(ع) چنین می‏فرماید: «ای علی، بدان شگفت آورترین مردم درایمان و بزرگ‏ترین آنان در یقین مردمی هستند که درآخرالزمان که پیامبر خود را ندیدند و از امام خود محجوبند، به نوشته که خطی سیاه بر صفحه‏ای سپید است، ایمان می‏آورند.»10
امیرمؤمنان علی(ع) نیز درباره نجات یافتگان این دوران می‏فرماید:«و آن زمانی است که از فتنه‏ها نجات نمی‏یابد مگر مؤمنانی که بی‏نام و نشانند. اگر در حضور باشند، شناخته نشوند؛ و اگر غایب گردند، کسی سراغ آن‏ها را نمی‏گیرد. آن‏ها برای سیرکنندگان در شب ظلمانی جامعه‏ها چراغ‏های هدایت و نشانه‏های روشنند. نه مفسده جو هستند و نه فتنه‏انگیز. نه در پی اشاعه و نه مردمی سفیه و لغو گو! اینانند که خداوند درهای رحمتش را به سوی‏شان باز می‏کند و سختی‏ها و مشکلاتی را از آن‏ها برطرف می‏سازد.»11

V}پی‏نوشت:
1. کتاب مقدس، ترجمه فاضل خان همدانی، نامه دوم پولس حواری به تیموثیوس، باب سوم.
2. غیبت نعمانی، ابن ابی زینب، ص‏357.
3.کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص‏182، ح‏141.
4. عیون اخبار الرضا(ع)، شیخ صدوق، ج‏2، ص 59.
5. بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، طبری آملی، ص‏258.
6. کتاب الغیبه، ص‏46.
7. کشف الغمه، اربلی، ج‏3، ص‏260.
8. مستدرک الوسائل، محدث نوری، ج‏11، ص‏379.
9. کافی، شیخ کلینی، ج‏8، ص‏306.
10. من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج‏4، ص‏366.
11. نهج البلاغه، خطبه 103. {V
نشانه های دیگری نیز وجود دارد که برای مطالعه آن ر.ک : 1- ظهور نور, علی سعادت پرور, نشر تشیع. 2- علائم ظهور امام زمان (عج ), محمد حسین همدانی , انتشارات صحفی. 3- نشانه های ظهور, سادات مدنی , نشر منیر. 4- از ولادت تا ظهور, کاظم قزوینی , ترجمه : فریدونی , نشر آفاق. 5- از ولادت تا ظهور, کربی , انتشارات الهادی. 6- مقاله بررسی نشانه های ظهور, اسماعیل اسماعیلی.

|
نویسنده: pooya | تاریخ : دوشنبه 22 دي 1393 بازدید : 119
ادامه مطلب
نظرات پست

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی